Praktijk voor Mondhygiene Peize

Moderne praktijk voor Mondhygiene voor Peize, Roden en omgeving

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een mondhygiëniste en een preventie-assistent?

De preventieassistent is een tandartsassistent met aanvullende scholing. De preventieassistent verricht handelingen in de mond onder toezicht van de tandarts. Voorbeelden van werkzaamheden van de preventieassistent zijn: voorlichting mondverzorging, tandsteen verwijderen boven het tandvlees en röntgenfoto’s maken en gebitsafdrukken nemen.

De mondhygiënist daarentegen is een professional met een hogere beroepsopleiding. De beroepstitel mondhygiënist is een beschermde titel. In Nederland hebben tandartsen, kaakchirurgen, orthodontisten, tandprothetici en mondhygiënisten een beschermde titel. Beschermde titel wil zeggen dat alleen degenen die de opleiding voor het betreffende beroep met goed gevolg hebben afgerond de titel mogen dragen. Deze beroepen en hun opleidingseisen zijn beschreven in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (wet BIG).

De werkzaamheden van de mondhygiënist zijn in eerste instantie gericht op de preventie – het voorkomen van tandbederf (cariës of gaatjes) en tandvleesaandoeningen.

Indien noodzakelijk behandelt de mondhygiënist tandvleesaandoeningen waarbij bijvoorbeeld de worteloppervlakken onder het tandvlees schoon- en gladgemaakt moeten worden. Indien de mondhygiënist daarvoor opgeleid is kan hij / zij in opdracht van de tandarts kleine gaatjes in tanden en kiezen behandelen.

Hoe ontstaat een vieze smaak of slechte adem?

Een onaangename adem of een vieze smaak in de mond, is iets wat iedereen wel eens heeft, bijv. na het eten of drinken van bepaalde voedingsmiddelen, 's ochtends bij het wakker worden, etc. Na een aantal keer goed poetsen van de tanden, verdwijnt dit en komt het niet zomaar terug.

Ongeveer een kwart van de volwassenen heeft vaker een onaangename geur in de adem. Dit wordt halitose of foetor ex ore genoemd. Omdat de mond en het gebit, behalve voor eten ook gebruikt wordt om mee te praten, te lachen en bijv. te zoenen, kan halitose een grote sociale belemmering vormen.

Oorzaak buiten de mond
De oorzaak kan lokaal in de mondholte gelegen zijn of deze kan op een andere plaats in het lichaam bevinden. Buiten-de-mondholte gelegen oorzaken van halitose zijn o.a:

• luchtwegaandoeningen
  • aandoeningen in het maag-darmkanaal
  • lever/ galblaasaandoeningen
  • suikerziekte
  • trimethylaminuria of visgeursyndroom
  • geneesmiddelen
  • voedings-/genotsmiddelen (knoflook, alcohol, tabak)

Dit is slechts een gedeelte, van een scala aan buiten-de-mondholte gelegen factoren. Het is uitgebreider dan hier besproken wordt. Toch speelt vooral de tandarts of mondhygiënist een grote rol bij het voorkomen en genezen van halitose. De oorzaak van deze onaangename adem blijkt namelijk bijna altijd in de mondholte gelegen te zijn!

Behandeling
Als je geregeld last hebt van een vieze smaak of adem, probeer dit dan niet te maskeren met snoepjes en mintsprays, maar bezoek dan een mondhygieniste en laat je gebit controleren.
De behandeling moet er in eerste instantie op gericht zijn de veroorzakers, d.w.z. bacteriën te verminderen.

Tips:

• reinig de mond na het eten, vooral belangrijk bij eiwitrijk voedsel als melk, vis en vlees.
  • drink voldoende water (2,5l) om een droge mond zoveel als mogelijk te voorkomen.
  • drink niet teveel koffie, dit kan een droge mond en daardoor halitose veroorzaken.
  • Ontbijt met kauwbaar voedsel; vast voedsel schuurt de dode cellen, die de zwavelvormende bacteriën als voedsel gebruiken, van de tong af.

bezoek niet als eerste een maag-darmarts, aangezien slechte adem bijna altijd afkomstig is uit de mond.

Is een bezoek aan de mondhygiëniste tijdens de zwangerschap belangrijk?

Tijdens de zwangerschap kunnen zich mondproblemen voordoen als gevolg van de veranderende hormoonhuishouding. Onder invloed van zwangerschapshormonen wordt de groei van bepaalde bacteriën gestimuleerd. Hierdoor hebt u meer kans op het krijgen van (tandvlees)ontstekingen (bijvoorbeeld zwangerschapsgingivitis of nog ernstiger: parodontitis). Uw tandvlees reageert heftiger op de aanwezigheid van tandplak. Tijdens de zwangerschap bestaat niet alleen een hoger risico op tandvleesontstekingen: als de tandvleesontsteking ernstig wordt, hebben sommige zwangere vrouwen een verhoogd risico op een vroeggeboren baby met een laag geboortegewicht. Uit wetenschappelijk onderzoek bij vrouwen met tandvleesontstekingen is gebleken dat mondbacteriën in de bloedstroom kunnen komen, waardoor ontsteking en verhoogde spiegels van het hormoon prostaglandine ontstaan. Tegen het eind van de zwangerschap kunnen verhoogde prostaglandinespiegels weeën opwekken en zo het risico van vroeggeboorte verhogen. Recent is aangetoond dat behandeling van parodontitis voor de 28e week van de zwangerschap de kans op vroeggeboortes significant verminderd.

Tijdens zwangerschap extra aandacht voor mondhygiëne
Extra aandacht voor de mondhygiëne tijdens de zwangerschap is dus erg belangrijk. Ga daarom als u zwanger bent naar de mondhygiënist voor een mondhygiëne-controle. Deze kan dan kijken hoe het met de conditie van uw tandvlees gesteld is en in geval van gingivitis of parodontitis uw gebit uitgebreid reinigen. Ook krijgt u dan instructies hoe u het beste kunt poetsen (minimaal 2 keer per dag) en de ruimtes tussen uw tanden en kiezen goed schoon kunt houden. Een gebitsreiniging door de tandarts is vaak niet zo uitgebreid als bij de mondhygiënist. De mondhygiënist besteedt  hier afhankelijk van de ernst van de situatie per afspraak ongeveer een half uur tot drie kwartier aan (inclusief uitleg en voorlichting. Meestal zijn er meerdere behandelingen nodig.

Na overgeven niet direct poetsen!!
Een zwangerschap gaat vaak gepaard met misselijkheid en eventueel overgeven. De verleiding is dan groot om direct daarna u tanden te poetsen om die vieze smaak in uw mond te krijgen. Toch kunt u dat beter niet doen. Maagzuur tast het tandglazuur (de beschermende laag om uw tanden) aan. De borstel en de tandpasta hebben een schurende werking. Als u direct na het overgeven uw tanden poetst, kunt u het tandglazuur gemakkelijk wegpoetsen met uiteindelijk mogelijk tanderosie als gevolg. Het is dan beter uw mond te spoelen met water.
In geval van misselijkheid is het verleidelijk om de achterste kiezen niet te poetsen. Houd deze plekken extra goed schoon. Een tandenborstel met een kleine kop is bij misselijkheid beter te verdragen.

Vertel het uw tandarts of mondhygienist altijd als u zwanger bent!

Handtandenborstel of elektrisch poetsen?

Een goede tandenborstel is essentieel! Let er bij de aanschaf op dat u er een koopt met een kleine kop (een grote zorgt ervoor dat u achterin moeilijk kunt poetsen) en zachte haartjes. Zo kan het tandvlees minder snel beschadigd raken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat elektrische tandenborstels meer plaque verwijderen dan normale handtandenborstels. Als u problemen heeft met uw gebit (bijvoorbeeld ernstige gingivitis - tandvleesontsteking), dan is het raadzaam om over te stappen op elektrische borstels.

Bent u diabetespatiënt, heeft u hartklachten of kanker?

De mond is de spiegel van je gezondheid.

Diabetes patiënten zijn risico patiënten op het ontstaan van tandvleesproblemen. De diabetes kan niet goed gereguleerd worden door de aanwezigheid van een chronische tandvlees ontsteking. Ook kan de tandvlees ontsteking niet goed onder controle gekregen worden door de diabetes. Extra aandacht voor diabetes patiënten is daarom noodzakelijk.

Ook patiënten met hart en vaatziekten of kanker vallen in een risicogroep. Bij hartpatiënten kan er door een ontsteking in de mond schadelijke bacteriën in de bloedbaan terecht komen. Bij kanker patiënten is net als bij diabetes patiënten de afweer verminderd. Door verminderde afweer is er meer kans op het ontstaan van problemen in de mond.

Een bezoek aan de mondhygiëniste kan veel problemen in de mond voorkomen.

customisable counter